android VS ios

تفاوت اندروید و iOS چیه؟

  تفاوت سیستم android و ios اینه که اندروید متعلق به شرکت گوگله و توسعه یافته همین شرکته. از طرف دیگه iOS ابتدا توسط شرکت اپل ساخته شد و توسعه یافته همین شرکته. علاوه بر اینها، اندروید به‌عنوان نرم‌افزار منبع باز شناخته میشه که به هر کسی اجازه میده اپلیکیشن‌های اون رو به‌صورت رایگان دانلود کنه، درحالیکه iOS به‌عنوان یک نرم‌افزار منبع بسته شناخته میشه و نمیشه به‌صورت رایگان از برنامه‌های اون استفاده کرد.

اندروید یک سیستم عامل منبع بازه که توسط شرکت گوگل توسعه پیدا کرد. گوگل از این سیستم عامل برای نمایشگرهای لمسی مثل تلفن‌های همراه و تبلت‌های تولید خودش استفاده میکنه. همچنین خیلی از تولید کنندها یا شرکت‌های موبایل سازی از اندروید به‌عنوان یک سیستم عامل توی گوشی‌های خودشون استفاده میکنن و یا اون رو برای استفاده توی کنسول‌های بازی، پلیرهای صوتی و … تغییر میدن.

iOS یک سیستم عامله که توسط شرکت اپل ساخته شده و یک نرم‌افزار منبع بسته به‌حساب میاد، به این معنیه که نمیتونین به‌صورت رایگان به برنامه‌های اون دسترسی داشته باشین و یا اون‌ها رو تغییر بدین. اپل به طور انحصاری از iOS توی دستگاه‌های هوشمند تولید خودش استفاده میکنه و تنها کسایی که دستگاه‌های هوشمند شرکت اپل رو دارن میتونن از iOS و مزایای اون استفاده کنن.

تفاوت سیستم عامل android و ios:

موارد زیر شامل ویژگی‌های اصلی هر دوی این سیستم عامل‌ها میشه که به تشخیص تفاوت بین اونها کمک میکنه:

  1. اندروید متعلق به شرکت گوگل (Google LLC) هست، درحالیکه iOS به شرکت اپل (Apple Inc) تعلق داره.
  2. سیستم عامل اندروید ائل بار توسط شرکت اندروید ساخته شد، درحالیکه اپل iOS رو ایجاد کرد.
  3. اندروید عمدتا توسط شرکت‌های گوگل و Open Handset Alliance توسعه داده شد. در مقابل iOS توی شرکت اپل توسعه یافته.
  4. اندروید تو سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی شده، درحالیکه iOS توی سال ۲۰۰۷ ارائه شد.
  5. اندروید توی موبایل، تلویزیون‌های هوشمند و … استفاده میشه، درحالیکه iOS توی iPhone، iPad و … استفاده میشه.
  6. اندروید از هسته پردازشگر لینوکس استفاده میکنه درحالیکه iOS از هسته پردازشگر XNU Hybrid استفاده میکنه.
  7. اندروید با زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا، C، ++ C و … برنامه نویسی شده، از طرفی iOS با زبان‌های برنامه‌نویسی Swift، Objective-C و … برنامه‌نویسی شده.
  8. اندروید منبع بازه درحالیکه iOS منبع بسته هست.
  9. اندروید از دستیار گوگل استفاده میکنه درحالیکه iOS از دستیار هوشمند سیری استفاده میکنه.
  10. اندروید به بیش از ۱۰۰ زبان زنده دنیا در دسترسه. در طرف دیگه، iOS با ۴۰ زبان نوشته شده و در دسترسه.

جمع‌بندی

مثل تمام چیزهای دنیا، اندروید و iOS هم هر دو مزایا و معایب خودشون رو دارن. انتخاب اینکه کدام سیستم عامل بهتره به نیاز شما بستگی داره، به همین خاطر برای این پاسخ کاملی وجود نداره. درهرحال هر دو سیستم عامل اندروید و iOS  قدرتمند و کارآمد هستن، چون دو رتبه اول توی لیست پراستفاده‌ترین سیستم عامل‌ها رو به خودشون اختصاص دادن.

به‌طور خلاصه باید بگیم، اندروید عمدتاً توسط گوگل توسعه پیدا کرد. اندروید روی موبایل، تبلت، تلویزیون‌های هوشمند، کنسول‌های بازی، دوربین‌های دیجیتالی و … نصب میشه. iOS هم توسط شرکت اپل معرفی شد و توسعه پیدا کرد و روی iPhone، iPad، iPod و Apple TV اجرا میشه.

درحال حاضر در بین پراستفاده‌ترین سیستم عامل‌های جهان، اندروید رتبه اول رو داره و بعد از اون iOS در رتبه دوم قرار میگیره. دلیل محبوبیت اندروید اینه که با دستگاه‌های بیشتری سازگاره، منبع بازه یعنی به‌راحتی اپلیکیشن‌هاش قابل دانلوده و به کاربرهاش امکان شخصی‌سازی اندروید رو میده. اما دستگاه‌های iOS عمر بهتری نسبت به دستگاه‌های اندرویدی دارن و گفته میشه از حریم خصوصی (امنیت) بهتری هم برخوردار هستن.

 در این مقاله تفاوت سیستم  android وios را بیان کردیم.امیدواریم این مقاله برای شما سودمند واقع شده باشد. برای اطلاعات بیشتر سایت اینجا کلیک کنید.

https://globalsystemformobile.com/

https://globalsystemformobile.com/product/frp-all-samsung-0-mtp-frp-samsung/

دیدگاهتان را بنویسید