برای هر کدام از ما در طی روز ها بار ها پیش می آید که از گوگل مپ برای پیدا کردن آدرس استفاده کنیم. در این مواقع شما فعال کردن جی پی اس | GPS گوشی عملا باعث میشوید موقعیت دقیق شما در گوگل ثبت شود. تا بتواند فاصله خود تا آدرس جدید را مشاهده کنید. قطعا با این تفاسیر با واژه GPS کاملاً آشنا هستید و میدانید که GPS گوشی، مسیریاب خودرو چقدر میتواند در طی سفر به شما کمک کند. بنابراین بد نیست با خواندن این مقاله با کاربرد GPS و نحوه کار کردن آن بطور کامل آشنا شوید.

جی پی اس | gps
GPS

تاریخچه اختراع جی پی اس؛ از موقعیت یابی سربازان آمریکایی تا مردم عادی

جی پی اس مخفف چیست؟ GPS مخفف عبارت  “Global Positioning System” که به معنای سیستم مکان‌یابی جهانی است. وزارت دفاع آمریکا در سال 1980 میلادی و با هدف کمک به پیداکردن موقعیت سربازان نظامی و نیرو‌های جنگی خود، اقدام به ساخت و بهره‌برداری از سیستمی با هدف ردیابی دقیق کرد. سیستم موقعیت‌یابی جهانی GPS در ابتدا تنها با اهداف نظامی همراه بود.

اما امروزه کاربرد‌های متفاوت و ساده‌تری پیدا کرده و به عنوانی راه‌حلی اساسی برای رفع نیاز‌های روزانه مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستمی که روزانه میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا دارد و در بسیاری موارد نجات‌دهنده جان افراد بوده است. همچنین امروزه ردیاب‌ها به عنوان بهترین ابزار ممکن برای تامین امنیت هستند و ردیابی خودرو یکی از بهترین نمونه از GPS ها است.

جی پی اس چیست و چگونه کار میکند؟

سیستم موقعیت یاب جهانی (مخففواژه GPS) به سامانه ای گفته میشود که برای یافتن موقعیت جغرافیایی مورد استفاده قرار میگیرد.

این سیستم مجهز به 24 ماهواره است که هر کدام از آنها در پنج ایستگاه زمینی قابل کنترل است. هر یک از ماهواره های GPS در فاصله 2400 متری از سطح زمین قرار دارند و هر ماهوراه های GPS مجهز به شش مدار هستند که هر دوازده ساعت یک بار به دور زمین می‌چرخند. هر دستگاه ردیاب دارای یک گیرنده GPS قوی است که تمامی اطلاعات مرتبط به موقعیت جغرافیایی را از طریق سیگنال GPS از ماهواره دریافت می‌کند. خیلی ساده به شما بگوییم که موقعیت دقیق شما توسط 24 ماهواره GPS به صورت دقیق به گیرنده های ردیاب خودرو و شخصی فرستاده می‌شود و شما به راحتی می‌توانید این اطلاعات را داخل گوشی یا سایت مشاهده کنید و به کاربرد GPS پی ببرید.

میزان دقت GPS چقدر است؟

به طور کلی سیستم های جی پی اس دارای دقت بالایی هستند و قادرند حتی در بدترین شرایط آب و هوایی کار کنند و موقعیت جغرافیایی را به شما بدهند. میزان دقت جی پی اس بین 2 تا 5 متر است و بسته به موقعیت شما، اینترنت با سرعت بالا و موارد مشابه دارد.

دلیل کار نکردن و خطا دادن جی پی اس

آنچه در مشخصات فنی دستگاه های ردیاب خودرو و شخصی در جهان مشخص است میزان خطای ردیاب است که متفاوت است. البته این درصد خطا تنها به دلیل مشخصات فیزیکی دستگاه است و دلیل کار نکردن جی پی اس  و خطای دستگاه می تواند عوامل زیر باشد.

  1. وجود انسداد سیگنال های ماهواره ای روی ساختمان، درختان، پرندگان و …
  2. استفاده از جی پی اس در زیر زمین
  3. انعکاس سیگنال روی دیوارها یا چندین دیوار
  4. توفان های عمده خوشیدی
  5. تعمیر و نگهداری ماهواره که باعث ایجاد گپ می شود
  6. تداخل رادیویی

بهترین کاربرد GPS چیست؟

امروزه بغیر از پیدا کردن موقعیت دقیق شخص و ماشین، امکانات و قابلیت های قابل توجهی از جمله جهت دهی موقعیت مکانی، نشان دادن سرعت، نشان دادن فاصله دقیق مبدا تا مقصد، نشان دادن زمان غروب و طلوع آفتاب و همچنین ارائه بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد به امکانات جی پی اس ها اضافه شده است.


برای دیدن مقالات بیشتر کلیک کنید

جی پی اس | gps
globalsystem4mobile

تاریخ آخرین بروزرسانی: 1st دسامبر 2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *