emmc

دامپ چیست؟

DUMP (به معنای روبرداری) برنامه ای در سیستم عامل های یونیکس است که برای تهیه نسخه پشتیبان از سیستم فایل ها استفاده میشود. دامپ در سطح بلاک های هارد دیسک و پایینتر از مفاهیم انتزاعی سیستم فایل مانند فایل ها دایرکتوری ها عمل میکند و درمورد آن ها چیزی نمیداند.

دامپ یکباره از کل سیستم فایل نسخه پشتیبان تهیه میکند. اگر قرار باشد بعضی از فایل ها در نسخه پشتیبان قرار نگیرند، باید پرچمی به نام nodump بر روی آنها تنظیم شود (به کمک برنامه chflags) تا دامپ از آن فایلها صرف نظر کند. دامپ میتواند نسخه پشتیبان که ایجاد شده است را بر روی نوار مغناطیسی یا یک دیسک سخت دیگر ذخیره کند. اما معمولا خروجی دامپ به کمک لوله های یونیکس فشرده شده و سپس از طریق SSH بر روی شبکه ارسال میگردد. برای برگنداندن نسخه پشتیبان باید از برنامه دیگری به نام restore استفاده کرد. معمولا از دامپ به عنوان یکی از ابزار های پشتیبان گیری یاد میشود.

دامپ اولین بار در نسخه 6 یونیکس معرفی شد.

فایل دامپ | DUMP چیست؟

EMMC مخفف Embedded MultiMediaCard و به معنی کارت حافظه‌ی مالتی‌ مدیای داخلی است و در واقع یک کارت حافظه استاندارد مورد استفاده برای ذخیره سازی می باشد. منظور از داخلی این هست که این نوع حافظه درون ابزارهای مختلف قابل استفاده است و به عبارتی حافظه‌ی داخلی است نه حافظه‌ی خارجی و قابل جدا شدن، ویژگی خاص EMMC به کنترلر آن مربوط می‌شود که اجازه‌ی بوت کردن سیستم عامل را می‌دهد و لذا برای تبلت‌ها و گوشی‌ها بسیار مناسب است. 

تعویض و تعمیر هارد گوشی در دو دسته نرم افزاری و سخت افزاری انجام می گیرد. ما در قسمت سخت افزار هارد موبایل یا EMMC آی سی های چسبی که در گوشی وجود دارد را تعویض میکنیم. اما در بخش نرم افزاری آن پروگرم و برنامه ای که به آن داده شده است و همچنین سریال ها و کدهایی که بر روی گوشی وجود دارند مورد استفاده قرار می گیرد.  بنابراین پس از این که هارد معیوب را جدا کردیم وپیش از نصب هارد جدید باید فایل اولیه مربوط به مدل گوشی را روی هارد پروگرام کنیم. که به این فایلها ، فایل دامپ گفته می شود.

(curtana) Redmi Note 9S – MIUI 14 | ترمیم سریال

تنوع زیادی از آی سی های eMMC وجود دارد اما پرکاربرد آنها موارد زیر هستند:

FBGA153 – FBGA169 – FBGA162 – FBGA186 – FBGA221 – FBGA529 – FBGA524

EMMC هم ممکن است در اثر مواردی مانند ضربه دیدن دستگاه، افزایش دمای هارد، مشکلات نرم افزاری و … دچار یک سری مشکلات شود. در نتیجه خرابی خود را با نشانه هایی مانند هنگ کردن گوشی، جریان کشی دستگاه، فریز شدن روی لوگو، ارور های مختلف در زمان فلش دستگاه و خاموش و روشن شدن مداوم و خود به خودی نشان دهد،  گاهی پیغام هایی مانند Encrypt unsuccessful و یا  Internal storage damaged ممکن است بر روی گوشی ظاهر شود که در این صورت احتمال آسیب به هارد بسیار زیاد است.

فایل دامپ | DUMP

فایل دامپ | DUMP چه قابلیت هایی دارد؟

در واقع قابلیت این فایل زمانی خودنمایی می کند که بخواهید رام گوشی را ویرایش نمایید. و یا اینکه درحال پروگرام کردن هارد و یا آیسی گوشی باشید. در خصوص کارایی های این نوع فایل نیز باید گفت برای تعویض هارد اصولا تعمیرکاران موبایل پس از جدا کردن هارد معیوب و پیش از نصب هارد جدید باید فایل اولیه مربوط به مدل گوشی را روی هارد پروگرام کرد. اصطلاحا به این فایل، دامپ اطلاق می گردد.

کاربرد دامپ در ترمیم بوت یا خاموشی گوشی

یکی از اصلی ترین کاربردهای دامپ در خصوص ترمیم بوت است. در اینجا با فرض اینکه با بوت کردن و ترمیم بوت آشنایی کامل دارید، به کاربرد دامپ در ترمیم بوت اشاره می کنیم.

در واقع می توان اذعان داشت که این فایل برای ترمیم بوت و پروگرام هارد مورد کاربرد قرار می گردد. کاربرد این فایل در ترمیم بوت در راستای تهیه نسخه پشتیبان از سیستم فایل هاست که این فایل از فایل ها بک آپ می گیرد. به واقع دامپ از کل سیستم فایل، نسخه پشتیبان تهیه می کند تا در ترمیم بوت این نسخه به کار آید.

این نوع از بک آپ گرفتن نیز توسط برنامه ها و ابزارهای مخصوصی همچون ایزی جیتگ و… و در قالب فرمت های مختلفی همچون  img , bin و … صورت می گیرد. بنابراین این نوع فایل در ترمیم بوت بکار می آید.

چگونه بکاپ فایل دامپ | DUMP بگیریم؟

توجه داشته باشید که فایل دامپ را برعکس فایل فلش، کارخانه سازنده در اختیار ما قرار نمی دهد و ما باید آنرا از هارد سالم بکاپ بگیریم یا از دامپهایی استفاده کنیم. که قبلا بکاپ گرفته شده و در اختیار ما قرار داده شده است. فایل دامپ که از یک هارد سالم بکاپ میگیریم و روی هارد خام رایت می شود شامل سه فایل اصلی  زیر هستند:

rom1 (User Data)

rom2 ( BOOT1)

(BOOT2)  rom3

در جدول زیر پارتیشن های مورد نیاز در فایل دامپ  برای ترمیم سریال و شبکه را نشان میدهیم. توجه داشته باشید که نسبت ب هر مدل بخشهای مربوط ب سریال و شبکه متفاوت می باشند:

ردیفبرندپارتیشنی که باید بکاپ گرفت
1سامسونگ  EFS, CPEFS , MODEMST1, MODEMST2 , FSC , FSG
2هواوی ( سری های مدیاتک)NVCFG.bin, NVDATA.BINNVRAM.bin, OEMINFO, BINPGPT.bin, SECCFG.bin
3چیپ ست QualcommFsg , modemst1 , modemst2, FSC
4HTCboard_info
5Asusasuskey3 (version)asuskey4 (SN) factorydevinfo (SN)
این پارتیشن ها دارای اطلاعات حیاتی گوشی میباشند

Huawei Board Software دانلود

آموزش تهیه فایل دامپ با Easy JTAG

این روش برای تهیه فایل دامپ از گوشی روشن کاربرد دارد. ابتدا موبایل را روت می کنیم و USB Debugging در منوی DEVELOPER OPTIONS را نیز فعال می کنیم و توسط کابل USB به کامپیوتر وصل می کنیم. سپس مراحل زیر را انجام می دهیم :

  1. وارد تب USB شده و سپس گزینه Detect ADB را میزنیم تا گوشی شناسایی گردد. می توانید اطلاعات گوشی را در یک فایل تکست برای استفاده های بعدی ذخیره کنید.
  2. پس از شناسایی گوشی اطلاعات پارتیشن های مختلف لیست می شود. همانطوری که قبلا نوشتیم ، فایل دامپ شامل اطلاعات rom1 (User Data) ، rom2 ( BOOT1) و (BOOT2)  rom3 هست، پس در این مرحله این سه پارتیشن را تیک میزنیم.
  3. پس از انتخاب فایل ها باید آنها را در مسیری که انتخاب می کنیم ذخیره کنیم. با استفاده از تب Dump Part این کار انجام می گردد. پیشنهاد می گردد این فایل را در همان مسیر برنامه Z3X Easy JTAG ذخیره کنید.
  4. سپس با انتخاب تب Read extCSD فایل فول دامپ مربوطه ساخته می شود.

نمونه تهیه فایل دامپ|DUMP از Galaxy Tab A

پیج مارا در اینستاگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید