کاربرد پردازنده موبایل


پردازنده سیار نوعی واحد پردازش مرکزی (CPU) است که برای دستگاه‌های الکترونیکی نسبتاً کوچک ساخته می‌شود. این شامل رایانه‌های شخصی قابل حمل (رایانه‌های شخصی قابل حمل)، تلفن‌های همراه و دستیارهای دیجیتال شخصی (PDA) می‌شود. با این حال، پردازنده موبایل معمولاً با لپ تاپ ها یا نوت بوک ها مرتبط است.

ویژگی بارز یک پردازنده موبایل بهره وری انرژی آن است. پردازنده‌های موبایل نسبت به سایر انواع CPU انرژی کمتری مصرف می‌کنند، بنابراین مصرف انرژی آن‌ها بیشتر است.

این معمولاً با قابلیت بیشتر حالت خواب کمک می‌کند که نسبت به زمانی که دستگاه الکترونیکی در حالت کار است، مصرف برق کمتری می‌طلبد، یا هنگام اجرای بارهای کاری کمتر، توان پردازشی را کاهش می‌دهد. یک پردازنده موبایل نیز تمایل دارد با ولتاژ کمتری کار کند.

نکات بیشتر

از سوی دیگر، یک پردازنده موبایل به طور کلی قدرت کمتری نسبت به پردازنده های موجود در دستگاه های الکترونیکی نسبتا بزرگ دارد. این به این دلیل است که دستگاهی که در آن قرار می گیرد به دستورالعمل های زیادی برای انجام عملیات نیاز ندارد. یکی از ویژگی های اصلی قدرت نسبتا محدود پردازنده موبایل سرعت پردازش آن است که سرعتی است که با آن کار می کند.

رایج ترین نوع پردازنده موبایل، پردازنده نوت بوک است، یک CPU که در رایانه های لپ تاپ یا نوت بوک یافت می شود. با دماهای سردتر و ولتاژهای کمتر کار می کند و همچنین این قابلیت را دارد که بخش های خاصی از خود را کاهش داده یا به طور کامل خاموش کند.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا نسبت به رایانه‌های رومیزی رایانه‌های رومیزی، مصرف انرژی بیشتری داشته باشند و عمر باتری رایانه را افزایش دهند. برتری این نوع پردازنده های موبایل را می توان به گرم شدن سریع CPU دسکتاپ در لپ تاپ و همچنین کاهش بیشتر عمر باتری آن نسبت داد.

کاربرد پردازنده موبایل

تاریخچه پردازنده

از اواخر دهه 1990، شرکت اینتل، سازنده نیمه هادی، برخی از اعضای

برند پرچمدار آن زمان پنتیوم پردازنده های مصرف کننده خود را با نام های “M” یا “Mobile” داشت.

با این حال، اولین موبایل اینتل پنتیوم 4 در سال 2003 – به علاوه اصلاحات

با ورودی های پردازنده موبایل Core، که در نهایت جایگزین پنتیوم به عنوان برند برتر در سال 2006 شد – به جای برندسازی صرف، شروع تولید را نشان داد.

تراشه های اینتل به طور خاص برای استفاده در نوت بوک ساخته شده است. رقیب اصلی آن، Advanced Micro Devices (AMD) نیز پردازنده های موبایل را از طریق سری Turion خود عرضه می کند.

به عنوان شاهدی بر محبوبیت روزافزون پردازنده موبایل، اینتل Atom را در سال 2008 برای دستگاه های الکترونیکی حتی کوچکتر از لپ تاپ ها معرفی کرد. محبوب ترین برنامه نت بوک است که یک نسخه کوچکتر و کمتر پیشرفته از کامپیوترهای نوت بوک است. سایر دریافت کنندگان Intel Atom شامل nettop است که یک رایانه رومیزی کم مصرف است. و دستگاه اینترنت موبایل (MID) که نسخه سرگرمی متمرکز PDA تجاری محور است.

تلگرام ما

یک دیدگاه برای “نکاتی درباره پردازنده موبایل”

دیدگاهتان را بنویسید