چیپست چیست؟

چیپ ست (chipset)، مجموعه ای از ریزتراشه ها است که برای انجام عملکردهای خاص طراحی شده اند. آنها را می توان در رایانه ها، تلفن های هوشمند، تجهیزات شبکه های بی سیم و بسیاری از انواع دیگر دستگاه های الکترونیکی یافت.

یک چیپست اغلب به طور ویژه برای کار با یک جزء خاص، مانند یک واحد پردازش مرکزی (CPU) طراحی شده است.

این میکروسیپ ها بسته به دستگاهی که در آن استفاده می شوند، عملکردهای مختلفی را انجام می دهند.

کاربرد چیپست در کامپیوتر

یک CPU کامپیوتر به گونه ای طراحی شده است که می تواند انواع مختلفی از محاسبات را انجام دهد.

یک چیپ ست معمولاً برای عملکردهای بسیار خاص طراحی می شود.

این مجموعه های منحصر به فرد از مدارها اغلب در پشت صحنه برای مدیریت بسیاری از اجزای پیچیده موجود در الکترونیک مدرن کار می کنند. به عنوان مثال، در یک کامپیوتر شخصی (PC)، یک چیپست تعاملات بین CPU، حافظه و سایر قسمت های کامپیوتر را کنترل می کند. این رابطه نزدیک به این معنی است که چیپ‌ست‌ها اغلب برای مجموعه‌ای از سخت‌افزار بهینه می‌شوند.

با پیشرفت فناوری، تعداد ریزتراشه‌ها در یکی از چیپ‌ست های کامپیوتر کاهش یافته است. در حالی که چیپ‌ست‌های اولیه دارای پنج تراشه بودند، چیپ‌ست‌های مدرن اغلب شامل تنها دو تراشه هستند: یک پل شمالی که حافظه را مدیریت می‌کند و مستقیماً به CPU متصل است و یک پل جنوبی متصل به پل شمالی که سایر اجزا را مدیریت می‌کند. برخی از مادربردهای جدیدتر، پل شمالی/پل جنوبی را با یک ریزتراشه جایگزین کرده‌اند، اگرچه تراشه واحد هنوز به عنوان چیپ‌ست شناخته می‌شود.

چیپست چیست؟
chipset

کاربرد چیپست در موبایل

یک چیپست همچنین می تواند عملکرد خاصی را برای برخی از دستگاه ها ارائه دهد. در داخل یک گوشی هوشمند، ممکن است قابلیت سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) را فراهم کند. چیپست بی سیم داخل یک دستگاه، شبکه WiFi® رادیویی را کنترل می کند که داده ها را به دستگاه های WiFi® دیگری پخش می کند. نسخه صوتی، چه بخشی از کارت صدا باشد و چه در مادربرد رایانه شخصی، سیگنال های دیجیتال را به صدای آنالوگ تبدیل می کند.

پیچیدگی و الزامات منحصربه‌فرد این تراشه‌ها، طراحی و ساخت آن‌ها را به یک زمینه بسیار تخصصی تبدیل می‌کند که تنها تعداد کمی از شرکت‌ها این چالش را انجام می‌دهند. این چند شرکت طرح های خود را به بسیاری از فروشندگان سخت افزار مختلف می فروشند. این بدان معناست که سخت افزارهای رقیب از تولیدکنندگان مختلف ممکن است با مجموعه ای از ریزتراشه ها تغذیه شوند. این برای کاربران نهایی مزایایی دارد زیرا گاهی اوقات می‌توان از درایورهای مشابه چیپست در سخت‌افزارهای مختلف استفاده کرد.

کاربرد های دیگر چیپست

چیپست ها را می توان در بسیاری از لوازم الکترونیکی دیگر نیز یافت. چاپگریا اسکنر ممکن است حاوی یک چاپگر طراحی شده خاص برای کنترل سخت افزار داخلی آن باشد. تجهیزات سینمای خانگی مانند پخش‌کننده‌های Blu-ray Disc™ حاوی چیپ‌ست‌هایی هستند که پخش ویدیو و صدا را امکان‌پذیر می‌کنند. حتی محصولات به ظاهر ساده مانند کابل های کامپیوتر و آداپتورها ممکن است دارای چیپست هایی در داخل خود باشند.

اینستاگرام ما

دیدگاهتان را بنویسید